מנהלות משאבי אנוש ליחצו כאן

איך לשתול ירקות בגינה – 5 סיבות להתחיל לגדל בעצמך!

איך לשתול ירקות בגינה?

יש האומרים שגידול ירקות יכול להפריח את השממה, אנחנו אומרים שגידול ירקות מרחיב את הנשמה ועוד הרבה יותר. גידול ירקות בחצר יכניס לכם הביתה את הירקות המיוחדים, הטעימים והבריאים ביותר. בלי שתשימו לב יכנס לכם תחביב חדש לחיים, בריא, משמח ושאפשר לעשות עם כל המשפחה. סקרנו בכתבה הבאה את היתרונות המופלאים בגידול ירקות והכי חשוב – איך מתחילים לשתול ירקות בגינה.

5 סיבות למה חשוב לגדל ירקות מאכל בבית גינה?

אנחנו לא רוצים להשוות לחיות מחמד אבל יש לא מעט דברים משותפים (לטובה). 
לאחר שאמרנו את זה:

1. מעניק משמעות

מהחוויה שלנו ושל האנשים שעובדים איתנו גידול ירקות לפני הכל ממלא את הלב, מעניק משמעות, ומספק תחביב נפלא עם תמורות רבות.

2. לימודי וחינוכי

גידול ירקות מלמד על החיים ועל הטבע, חינוכי לילדים להבנת תהליכים של התפתחות, תחושת מסוגלות וסבלנות (הירק לא גדל על המדף בסופר, כבר שמענו!).

3. התבשילים מוצלחים יותר  

הקמת גינת ירק תקפיץ את הטעם של התבשילים שלכם באופן משמעותי! הירקות הרבה יותר טעימים ונשארים במקרר לאורך זמן. טעמם של התבלינים הטריים לעומת התבלינים שמתייבשים אצלנו על המדף משמעותי לאין שיעור .

4. ירקות של מסעדות  

שאלתם את עצמכם מאיפה המסעדות מביאות את כל הירקות המיוחדים? זנים רבים של ירקות לא נמכרים בשוק בגלל בעיות יבוא, אורך זמן-מדף, יכולת שינוע ועוד שלל סיבות כלכליות שפשוט מונעות מירקות נפלאים להגיע למדפים בסופרים ובשווקים. אך בעלי מסעדות יכולות לבקש מהחקלאים לגדל בשבילם זנים ספציפיים רק בשבילם. עכשיו גם אתם יכולים.

5. אין דבר כזה אורגני? אולי בעצם יש

לא תמצאו בשוק ירקות ללא חומרי הדברה בכלל. רמז: גם ירקות המשווקים כירקות אורגנים, מרוססים בחומרי הדברה תחת מגבלות מסוימות. העמידה בהם מאשרת כי הירק נחשב אורגני וזה רוב הסיפור. לעומת זאת, ירק שגדל אצלכם בגינה… מה אפשר להגיד, אין לזה תחליף.

איזה סוגי צמחים יש בגינת ירק?

לכל צמח יש תנאי גידול אופטימלים משלו, וכל צמח גדל בצורה. צריך להבין רגע איזה סוגי צמחים מביאים לנו את הירקות. בחרנו לחלק אותם ל 4 סוגים: 

צמחים הצמודים לקרקע:

חסה, קולורבי, שומר, כרוב, ברוקולי.  

שורשים המתפתחים מתחת לאדמה:

גזר, סלק, בצל, בטטה, כורכום.

צמחים משתרעים שצריכים מרחב:

מלפפון, אבטיח, מלון, דלעת.  

צמחים מטפסים הזקוקים להדליה:

עגבנייה, אפונה, אפונת שלג. 

לכל סוג גידול יתרונות וחסרונות משלו,  ננסה לסקור בקצרה את הצרכים של כל סוג.

איזה ירקות שותלים בגינת ירק? ומתי?


ראשית נחלק ירקות קיץ וירקות חורף, ירקות לעונה החמה וירקות לעונה הקרה, ולכן:


ירקות קיץ –  נשתלים באביב, כך ששיא צמיחתם יהיה בחודשי הקיץ המוקדמים ואף בשיאו.
בחורף. משפחת הדלועיים, הצמחים ששולחים זרועות ארוכות לכל מקום, ירקות אלו יגדלו בקיץ. כלומר, עגבניה, מלפפון, קישוא, חציל, אבטיח, מלון, דלעת, וכד’. 

ירקות חורף – לרוב הם ירקות צמודי קרקע. רבים מירקות החורף הם הירקות עליים, כמו סוגי החסות, קייל, כרוב, מנגולד ואליהם מצטרפים ירקות ממשפחת המצליבים כמו קולורבי, כרובית, ברוקולי, לפת , צנונית וכד’. המצליבים הם קלאסיים לחורף ולא יעבדו טוב בעונות החמות.

ירקות לכל עונה – חלק מירקות העלים, יכולים לגדול גם בקיץ, כמו חסות כמו כן גם חלק מירקות השורש יוכלו לגדול בקיץ כמו גזר, סלק, בטטה.

התבלבלתם ? כנסו ל”שתילים שלנו” שם סיווגנו ירקות חורף וירקות קיץ.

איך להנות מירקות בחצר כל השנה?


הסוד הוא לשתול בהדרגה. נסו ליצור מחזוריות קבועה, אנחנו ממליצים לשתול אחת לשבועיים. 


לדוגמה: יש לי 10 ערוגות. בכל שבועיים אני אשתול רק ב 2 ערוגות. כך הירקות יגיעו 

לשיאם בהדרגה ואהנה בכל שבוע מירקות טריים. היתרון בשיטה זו שהיא מפצה על השינויים לב במזג האוויר. לדוגמה, לקראת שיאה של עונת הקיץ יש לשתול שתילים שעמידים יותר בפני חום כבד, כך שגם בחודשי ספטמבר ואוקטובר נוכל להנות מירקות טריים.


בקצרה, אנחנו ממליצים לעבור במשתלה אחת לשבועיים – שלוש, לבקש 20 שתילים קטנטנים המתאימים לעונה. (נקראים גם סטרטרים ועולתם הממוצעת היא שקל- שני שקלים לשתיל), להגיע הביתה ולשתול.

 

איך מכינים גינה לשתילה?

שתילים יש! מוטיבציה יש! מה נשאר? 
לאוורר את האדמה, בעזרת כף שתילה קטנה (או טורייה למי שצריך לפרוק אנרגיות) לחפור מעט, (20-30 סמ’) לוודא שאין שורשי עץ סבוכים שיקשו על שורשי הירקות להתפתח, לשפוך מעט קומפוסט אורגני, לערבב יחד עם האדמה להשקות את האזור ולשתול. על כמויות קומפוסט, ודישון קרקע נכון ראו גם מאמר על סוגי קרקעות.

למה שתילה בטוחה יותר מזריעה?

למה לציפור בת חודש יש יותר סיכוי לשרוד מאשר גוזל שרק נולד?
שתיל או סטרטר, הוא שלב מתקדם יותר בדרך לצמח בוגר על כן, הוא כבר עבר כמה מסוכות בחייו בהם היה עלול למות. איך זה עובד במשתלה? זורעים הרבה זרעים, חלק מהזרעים מתפתחים לנבט, חלק מהנבטים הופכים לשתיל צעיר. עובדי המשתלה לוקחים את השתילים הטובים ביותר והם אלו המוצעים למכירה. לכן שתיל קטנטן (Starter) הוא בעל סיכוי הרבה יותר טוב להתפתח לצמח בוגר, הוא עבר כמה תהליכי סינון.

לכל כלל יש יוצא מן הכלל: יש ירקות שיגדלו נהדר, ואף יותר טוב, אם נשתמש בזרע. בעיקר ירקות השורש כמו גזר, סלק, וכו’. כאשר מגדלים גזר במשתלה ואז מעבירים אותו לגינה יכולים להיווצר כל מיני עיוותים בצורתו בשל המעבר ועל כן גם אנחנו זורעים אותו. 

כמה צריך להשקות לאחר שתילה?

הכלל הבסיסי שצריך לעמוד בו הוא שהאדמה סביב הצמח ושורשיו תהיה תמיד לחה. לא ספוגה, לא סחוטה מים ולא כמעט יבשה, לחה. זו הדרך המדויקת ביותר לדעת אם וכמה צריך להשקות.
נגעתם ויש לכם ספק? הכניסו בעדינות אצבע לתוך האדמה ותבינו יותר טוב. אם עדיין מתעורר לכם ספק? כנראה שצריך להשקות. 

טיפ מאיתנו: מומלץ מאוד להתקין השקיה קבועה וממוחשבת, במיוחד בחודשי הקיץ המחירים של מחשבי השקיה פשוטים נמוכים מאוד מבעבר, וגם התקנתם הפכה לפשוטה יותר. בנוסף אנחנו ממליצים להשתמש בטפטפות ולא מתזים או ממטרות.

איך יודעים שהשתילה הצליחה?

סימנים להצלחה בימים הראשונים

ראשית נבין איך יודעים ששתילה לא הצליחהאם הצמח לאחר כמה ימים צנח למשכב, שרוע על האדמה,  או שהוא הצהיב ברובו ולא מוציא עלים חדשים, כנראה שהשתילה לא הצליחה. אז מה עושים:


1. נוודא הוא קיבל מספיק מים, שהאדמה סביבו לחה.


2. נוודא שהאדמה סביבו מהודקת, שהוא לא נמצא “באוויר”.

 

3. בדקו שוב האם כמות הדשן או הקומפוסט ששמתם לא גבוהה מדי.  אם חוששים שכן, הוציאו את השתיל, הוסיפו עוד אדמה והחזירו אותו.


חשוב לדעת: אם העלים התחתונים שלו מצהיבים אך הוא מוציא עלים חדשים מהחלק העליון – הכל בסדר זהו חלק מהתהליך התקין שלו. 

 

זוהי ההתחלה של כל גידול ירקות. פשוט אך לא משעמם, דורש השקעה אך מביא תמורה גדולה בהרבה. מרגיע, מדיטטיבי, שקט, נעים, מפרה ועוד הרבה הרבה דברים נפלאים. אבל אנחנו לא אובייקטיבים,  נסו בעצמכם, לא תתחרטו 🙂

המשיכו ללמוד לגדל

גם בדיגיטל

התחילו לאכול את שגידלתם

הצטרפו למאות משפחות וחברות שנהנות מהגינה לצלחת

you are what you eat