מנהלות משאבי אנוש ליחצו כאן

איך לתחזק את הגינה שלכם בחורף – שמירה על הגינה בחורף

לפעמים אנחנו נוטים להזניח את הגינה שלנו בחורף אבל לא מהסיבות הנכונות. נכון שיש הקלה מסויימת במרדף אחרי ההשקיה אך יש פעולות רבות שניתן לעשות על מנת להכין את הגינה לפגעי מזג האוויר ואף לזרוע את התשתית לקראת החודשים החמים. 

 

תנאי אקלים בגינה במהלך החורף

גינה חורפית חייבת מנת שמש מכובדת. קרינת השמש בחורף הישראלי יחסית גבוה ועל כן גינות חורפיות יוכלו להפיק מבחר גדול של ירקות טובים ואיכותיים. השקייה במהלך החורף תלויה במזג האוויר והגשם. חשוב לשים לב שהאדמה נשארת לחה כל הזמן וכי הניקוזים עובדים כראוי.

מיקום גאוגרפי

המיקום הטוב ביותר יהיה במקום פתוח החשוף לכמה שיותר שעות שמש. 

גיזום 

אנחנו ממליצים לגזם ענפים ישנים העלולים להישבר ברוחות חזקות כמו גם לגזום ענפים שמטילים צל על הגינה. הגינה בחורף זקוקה להרבה שמש ולכן אוורור הגינה על יד גיזום הוא יעיל במיוחד. 

גרגר נחלים שגדל בגינות ירק חורפיות
גרגר נחלים שגדל בגינות ירק חורפיות
צבעוני בשיא החורף
צבעוני מקסים גדל בסמוך לגינת ירק

קשירה 

גידולים כמו אפונת שלג ואפונת גינה צריכים הדליה בחורף. יש לתקוע את הבמבוקים היטב באדמה שלא יעופו ברוחות חזקות, ולקשור את הצמח למקלות בעדינות. 

הכנת ניקוזים 

יש להעביר חוטר, חתיכת מקל או מוט ברזל בפתחי הניקוז של האדניות כדי שהאדניות לא יגיעו למצב של הצפה לאחר גשמים. אם המים באדנית אינם מחלחלים יש בעיית ניקוז וצריך לשחרר אותה בהקדם שלא יווצר מצב של ריקבון. 

סחף אדמה

בגשמים נוצר מצב של סחף של אדמה,  בעיקר בשבועות הראשונים לאחר השתילה כאשר השורשים עדיין לא מחזיקים את האדמה. לאחר עונת הקיץ מתחוללים שינויים באדמה, בצמחים ובשורשים שמחזיקים את האדמה. אנחנו ממליצים להשקות באופן חד פעמי את כל הגינה בצורה מופרזת כדי לראות שאכן המים הולכים למקום שאתם רוצים, שהצמחים לא נסחפים עם האדמה ושהכל מוכן לגשמים שעתידים לבוא.

רשת נגד ברד

ברד עלול לפגוע בעלים של הצמחים וגם בתוצרת הירקות. אם ידוע על ברד שעלול להגיע, אפשר לפרוש רשת מעל גינת הירק שתגן על הירקות.

פריחה של אפונת שלג בחורף
פריחה של אפונת שלג בחורף
שורש כורכום אורגני בגידול עצמי
שורש כורכום בגידול אורגני - בעונת החורף

רשת ציפורים

בעונת החורף יש פחות מזיקים ואיומים על הגינה כי כזה הוא החורף, יותר עייפים, יותר בבתים וכך גם בעלי החיים. ציפורים לעומת זאת, יפקדו את גינת הירק שלכם לעיתים קרובות. אנחנו ממליצים לשים רשת ציפורים שקופה שיכולה לחסום ברד ושני ציפורים במכה 🙂

שימוש נכון בחממה במהלך החורף

החורף הוא העונה האידיאלית לחממה, יש לוודא שהטמפרטורה בחממה יציבה ועומדת על בין 23°C -26°C וכמובן בהתאם לצמחים שהחלטתם לגדל. חשוב לוודא שיש תאורה מספיקה, וכי הלחות אינה גבוה מדי ואינה נמוכה מידי. הסוד בחממה הוא לשמור על טווחי טמפרטורה ולחות יציבים, ולא קיצוניים. כל טמפרטורה מתחת ל 16°C או מעל 29°C זה טמפרטורה קיצונית, ומעל 80% לחות ומתחת ל 50% לחות גם כן קיצוני.


דגש חשוב – הערכים מתייחסים לחממה באופן כללי המכילה מגוון גידולים רחב. במידה ובחממה יש גידול דומיננטי יש להתאים את תנאי האקלים בחממה לגידול הספציפי. לדוגמא, לחות גבוה בגידולי עלים כמו חסה היא יתרון, אולם לגידול עגבנייה ומשפחת הסולניים היא חיסרון. מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום, מוזמנים ליצור איתנו קשר.

תכנון לקראת עונת האביב

לקראת סופו של החורף יש לחשוב על שתילות לאביב, שתילות לעונה החמה. הכינו את הקרקע, אווררו אותה והוסיפו לה קומפוסט אורגני. ירקות החורף ממשיכים לגדול גם באביב, ולכן אנחנו ממליצים מדי כמה שבועות לעשות חילוף הדרגתי של שתילי החורף בשתילי אביב וקיץ. כך תשארו עם החסות מהחורף, הרוקט הבצלים ועוד ירקות שגדלים יפה גם כשמתחיל להתחמם. 

 

אפשר להתחיל לבנות תשתיות להדליות, בגלל שיש הרבה ירקות קיץ שזקוקים להדלייה. וודאו שכל צמח מקבל השקייה צמודה, (חור טפטפת לכל שתיל) שכן הקיץ הישראלי נכנס במהירות והמעבר מקרקע לחה לקרקע יבשה מתרחש בלי ששמים לב.


לסיכום, רבים חושבים שגינה בחורף היא איטית מאוד ולא כל כך טובה, אך אם תדאגו לתנאי אקלים טובים גינות חורף הם חגיגה של ירקות עלים וירקות שורש. 

 

בהצלחה בשתילות הבאות,

צוות ערוגנית.

חממה ביתית עם גידולים הידרופונים
חממה ביתית מוכנה לחורף
סלקים בצבעים יפים סלק צהוב וסלק פסים
סלקים צהובים וסלקים ורודים - בדרכם להיות קרפצ'יו סלק

המשיכו ללמוד לגדל

גם בדיגיטל

התחילו לאכול את שגידלתם

הצטרפו למאות משפחות וחברות שנהנות מהגינה לצלחת

you are what you eat