מנהלות משאבי אנוש ליחצו כאן

איך לקטוף צמחי מאכל נכון – מתי חסה מוכנה ואיך קוטפים בלי לפגוע בהמשכיות הצמח?

רבים פנו אלינו וסיפרו כמה אהבה העניקו לגינה שלהם אך בסוף “שכחו” לקטוף והירקות היו מעדן לציפורים. אם קרה לכם דעו שאתם לא היחדים ולכן הכנו מאמר שכל כולו עוסק איך לקטוף צמחי מאכל נכון, בלי לפחד ובזמן המתאים.
שני טיפים לפני שמתחילים:

 

 1. אם לא טועמים לא יודעים.

 2. עדיף מוקדם ממאוחר. 

 

נתחיל,

איזה סוגי קטיף יש?

בתור התחלה נסווג את קטיף הירקות לשלושה סוגי קטיף יחד עם חלוקה לשלושה סוגי ירקות. נציין שחלק מהירקות יכולים להיקטף בכמה דרכים, אין דרך נכונה, הכל תלוי בצורך שלכם. נעמוד על סוגי הקטיף השונים:

קטיף סלקטיבי של פירות אורגנים

קטיף סלקטיבי (קטיף “אחד אחד”)


קטיף בו אנחנו מתבוננים על פירות הצמח ובוחרים את הפרי הטוב ביותר עבור הצרכים שלנו. לרוב זה יהיה הבשל ביותר. דוגמאות לירקות שיקטפו בקטיף סלקטיבי:  עגבניה, מלפפון, אבוקדו, מנגו, קישוא, אבטיח, מלון וכד’.


איך יודעים מתי לקטוף?


היעזרו בחושים שלכם:

ראיה: התבוננו על הצבע והגוון, אם הם נראים כמו הירק שאתם רגילים לראות, זהו סימן טוב.

ריח: מרבית הירקות והפירות מפיצים ריח טוב על מנת לאותת לבעלי החיים כי הפרי מוכן לאכילה.
על כן, הרחה של הפרי תתן לכם אינדיקציה מעולה האם הירק מוכן.

מישוש: לחצו בעדינות על הירק והרגישו אם הרכות תואמת לצרכים שלכם.

טעם: הדרך הבטוחה ביותר והאמיצה ביותר (:, טעמו ותחליטו האם מוכן או לא.


טיפ מאיתנו: יש ירקות להם פיתחנו שיטות ספציפיות יותר, לדוגמא:
חציל: כאשר צבעו משתנה משחור מבריק לשחור-מט, זה הזמן הטוב ביותר לקטוף.

קטיף מתמשך, קטיף היקפי (לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה) 


מטרת הקטיף ההיקפי היא קטיף נכון של ירקות עלים שלא יפגע בצמח ויאפשר המשכיות. יש לקטוף מעט בכל פעם ולתת לצמח להוציא עלים חדשים ואז לקטוף את העלים החדשים מבלי לפגוע בצמח עצמו.

למי זה מתאים?

לירקות עליים כמו מיני החסות, קייל, פטרוזיליה, כוסברה וכד’. נקטוף את העלים מהחוץ אל הפנים, מהעלים הגדולים לקטנים. בכל פעם נקלף כמה שכבות מבחוץ ונשים לב שאנחנו לא קוטפים את קודקוד הצימוח שנמצא במרכז הצמח. לאחר כמה פעמים שנקטוף, הצמח יגיע לסוף המחזוריות שלו. נדע זאת כאשר הוא יתחיל לצמוח לגובה ולא לרוחב ואף יוציא ניצנים לפני פריחה. בשלב זה אפשר לעקור את הצמח ולשתול במקומו צמח חדש.

מתי קוטפים?

מחכים עד שהעלים החיצוניים גדולים באופן משמעותי מהעלים החדשים הנמצאים במרכז הצמח. דרך זו מאפשרת קטיף יחד עם אפשרות לצמיחה חדשה. עלים רבים כמו חסה, פטרוזיליה וקייל יכולים להיקטף כבר ביומם הראשון אולם הם קטנים מאוד. 

טעות נפוצה-

בצמחי תבלין רבים כמו בזיליקום ומרווה, המאופיינים בעמוד עלי וענפים, ישנה טעות נפוצה לקטוף רק את העלים ולא הגבעול. אין בכך כל טעם ופעולה זו רק תאט את גדילתו של הצמח. יש לקטוף את העלים בעזרת מספריים יחד עם הענף ולהשתדל לעשות זאת בסמוך לפיצול הענפים, מעליהם ולא מתחתם, כך שלאחר החיתוך יוכלו שני הענפים הקטנים להמשיך לגדול.

 

 

קטיף תותים בגינת ירק אורגנית
קטיף של ירקות אורגנים מגינה פרטית

קטיף חד פעמי \ קטיף ישיר (קטיף ירקות שורש) 

למי זה מתאים?

ירקות שורש כמו גזר, סלק, בטטה, למשפחת המצליבים כמו קולורבי, כרובית וברוקולי ואף לעלים כמו חסה, קייל, ופטרוזיליה.

מתי קוטפים?

בכל הנוגע לשורשים הגדלים מתחת לאדמה, השיטה הטובה ביותר לדעת שהשורש מוכן הוא לראות שהחלק העליון שלו מתחיל להציץ מעל פני השטח. שלב זה הוא לרוב הזמן המתאים לקטיף.
שיטה נוספת לקטיף ירקות הגדלים מתחת לאדמה היא לבחור את הצמח בעל העלים הגדולים ביותר. גודל העלים מייצג את גודל הירק מתחת לאדמה. הוציאו את הירק בעל העלים הגדולים ביותר והחליטו האם זהו הגודל הרצוי עבורכם.

גם חסה, קייל, וכוסברה אפשר לקטוף בשיטת הקטיף החד פעמי. העיקרון המנחה הוא קטיף של כמות גדולה בפעם אחת ושתילה חדשה מיד לאחריה. נחכה עד שעלי החסה יהיו גדולים ורעננים עם הרבה שכבות עלים ואז נעקור אותה מהאדמה ומיד נשתול גידול אחר במקומה.

איך קוטפים? לקטוף בלי לפגוע בשורשים! 


לא לתלוש עלים ביד! אנא מכם, השתמשו בסכין, מספריים או מזמרה. כך תוכלו לקטוף במיקום המדויק מבלי לזעזע את הצמח, להוציא אותו מהאדמה או לפגוע בעלים אחרים.

מה צריך לעשות אחרי קטיף בגינה?

עקרתם? יופי, אווררו מעט את האדמה, הוסיפו חופן קומפוסט אורגני, הרטיבו את האדמה ושתלו במהרה את השתיל הבא. שימו לב שהוצאתם את מרבית השורשים. לעוד מידע ראו איך לשתול ירקות בגינה.

לסיכום,

הקטיף הוא “הקפיצה למים” לאחר השתילה. ראינו משפחות רבות שפשוט מפחדות לקטוף את הירקות היפים שלהם וכל כך חבל.

זכרו שירקות רבים עדיף לקטוף מוקדם מדי מאשר מאוחר מדי. אל תפחדו לטעות! עוד חודש יגדל שם משהו אחר וכבר תהיו מנוסים יותר.


הציצו במאמרים אחרים שפרסמנו, אולי יש שם את התשובה שאתם מחפשים. בתאבון!

המשיכו ללמוד לגדל

גם בדיגיטל

התחילו לאכול את שגידלתם

הצטרפו למאות משפחות וחברות שנהנות מהגינה לצלחת

you are what you eat