מנהלות משאבי אנוש ליחצו כאן

איך לגדל אבוקדו בבית

איך לגדל אבוקדו בבית?

הטרנד של גינות ירק הוא אחד מהטרנדים הכי לוהטים היום ולא מעט אנשים מעדיפים לגדל את המזון שלהם לבד ובתנאים האופטימליים בלי להיות תלויים באיכות של הפירות והירקות שיש בסופר או בתנודתיות של המחירים.

אחד הגידולים היותר יוצאי דופן שאפשר לגדל הוא אבוקדו ולמעשה כל מה שצריך הוא אבוקדו (או יותר נכון, את הגרעין שלו), סכין, כוס, מים, כמה קיסמים ועציץ. גרעין אבוקדו שהונבט בהצלחה ייצמח לעץ שיבשיל תוך כשלוש שנים.

לפני הכול, כמה דברים שחשוב לדעת על עץ האבוקדו :

  • יש כמה עשרות זנים נפוצים, מהם עשרה מתאימים לאקלים הישראלי
  • הזנים נבדלים זה מזה בצורת הפרי, צבע בהבשלה, עובי הקליפה, עונת הפריחה ועונת ההבשלה
  • הזנים האיכותיים שגדלים בישראל הם פוארטה והאס (שהוא הזן הנפוץ בעולם)

 

ודבר אחד נוסף שאולי יפתיע אתכם : לפחות עד 2021 יהיה מחסור לא קטן בשתילי אבוקדו עבור החקלאים (וכנראה גם עבור מי שרוצה להשתעשע בגידול מטע…)

אז איך לגדל אבוקדו מגרעין?

1.הוצאת הגרעין

אפשר לחרוץ את האבוקדו בעומק של בערך ס”מ ולמשוך את שני הצדדים בכיוונים מנוגדים כדי שהגרעין ייצא בשלמותו בלי להיפצע. לחילופין, אפשר פשוט לאכול את האבוקדו 😊.

2.טיפול מקדים בגרעין

לאחר ששוטפים את הגרעין במים חמימים בלבד ומנקים אותו מהשאריות של האבוקדו, מקלפים את הקליפה מהחלק התחתון וקוטמים 2 ס”מ מהחלק העליון.

3.הכנת הגרעין לשתילה

כעת נתקע ארבעה קיסמים מפלסטיק או מעץ עבה. ארבעה קיסמים בצדדים ועוד אחד במרכז התחתון (למרות שאת הגרעין עדיף להחזיק מהחלק העליון, הקטום). עומק של 2 ס”מ יספיק.

4.בחירת כלי מתאים

הכלי אותו בוחרים צריך להתאים פחות או יותר לגודל של גרעין האבוקדו. הקיסמים אמורים להישען על הדפנות שלו ולא להיות תלויים באוויר. את המים ממלאים עד הקצה העליון של הגרעין (אמור להישאר קצה עגלגל).

5.הנבטה והחלפת המים

יש לשים את הכלי לצד חלון שמקבל יחסית הרבה שמש. בודקים את גובה המים בכל יום עד להנבטת השורשים. לאחר שהם נובטים, מחליפים את המים כל יום.

6.תהליך הנביטה עצמו

אם נמשיך להקפיד על החלפת המים, הקליפה החיצונית תתייבש והשורשים יתחילו לצמוח מלמטה תוך כדי שהם מבקיעים את הגרעין ודוחפים את הקיסמים החוצה.

7.העברה לעציץ, שתילה והרבה סבלנות

לאחר שהגבעול מגיע לאורך של כ-30 ס”מ, יש להוציא את השתיל הקטן בזהירות ולשים אותו בעציץ עם אדמה לחה. יש להשקות על פי הצורך כך שהאדמה תישאר לחה, אך לא תוצף במים. את השתיל אפשר להעביר לאדמה, כשהאבוקדו הראשון יהיה על העץ לאחר כשלוש שנים…

 

קצר ולעניין - גידול אבוקדו

דרך נוספת להנביט גרעין אבוקדו:

  1. שטיפת הגרעין משאריות האבודקו.
  2. עטיפת הגרעין בנייר מגבת רטוב.
  3. הכנסה לתוך שקית זיפלוק אטומה.
  4. הנחת השקית במקום קריר ומוצל.
  5. לאחר כחודש נבחין בבקיעתו של הגרעין והופעת שורש. 

רצוי לוודא מדי פעם אם הנייר העוטף את הגרעין עדיין לח.

שתיל אבוקדו צריך שמש, חום והרבה מים. הניחו את השתיל במקום בו הוא יקבל הרבה שמש וטמפרטורה גבוה יחסית. שימו לב שעם הרבה שמש מגיעה גם אחריות גדולה, אל תתנו לאדמה בעציץ להתייבש, דאגו שתהיה לחה כל הזמן. בחורף עדיף למקם שתילי אבוקדו צעירים בתוך הבית, במקום מואר משמש, לדוגמא, עדן החלון. 

 

הסוד הוא מים, שמש וקומפוסט. 

אנשים רבים מספרים שברגע שמעבירים את האבוקדו לעציץ הוא מתחיל למות. כדי להמנע מכך שמרו על הדגשים הבאים:
1. עציץ עם חורי ניקוז
2. שמירה על אדמה לחה
3. מיקום העציץ במקום מואר ככל האפשר וחמים.
4. העשרת הקרקע בקומפוסט\דשן\ הומוס. 

המשיכו ללמוד לגדל

גם בדיגיטל

התחילו לאכול את שגידלתם

הצטרפו למאות משפחות וחברות שנהנות מהגינה לצלחת

you are what you eat